Механіка чи автомат?!

Механика или автомат

Суперечка між шанувальниками механічної та автоматичної коробок передач така ж вічна, як спроба з’ясувати, який автомобіль кращий — японський чи німецький, Mercedes-Benz, BMW чи Audi? Кожна зі сторін цього конфлікту інтересів має свої аргументи та аргументи. Іноді об’єктивні, але часом і вкрай суб’єктивні. Ми допоможемо зважити всі «за» та «проти», щоб тим, хто ще не визначився з вибором, зробити його було простіше.

Комфорт Мабуть, найвагоміший аргумент на користь вибору АКПП – комфорт за кермом. Напевно, це єдине, з чим беззастережно погодяться всі водії, незалежно від їхніх уподобань. Коли ти живеш у мегаполісі, де застрягти в пробці або плестись у тягучці, справа звичайна, автоматична КПП дає велику перевагу — не потрібно постійно смикати важіль, вичавлювати зчеплення і переживати, що таке жонглювання педалями не найкраще позначається на стані «механіки». В результаті, водій менше втомлюється і менше схильний до стресів. А спокій за кермом, як відомо, запорука безпеки.

Автомобіль — це лише засіб пересування. Він не повинен завдавати незручностей. Він має приносити радість. Сів, натиснув на педаль, поїхав! Навіщо ускладнювати життя тим, що з успіхом може взяти на себе електроніка? Як би не відмовлялися затяті прихильники «механіки», автоматична КПП перемикає передачі швидше та м’якше. І найголовніше — вона дає можливість зосередити всю свою увагу на дорозі та постійно контролювати кермо двома руками, не відволікаючись на зайві рухи.

На цьому, мабуть, одностайність сторін закінчується.Шанувальники “механіки” стверджують, що тільки їхня трансмісія дозволяє повністю розкрити потенціал мотора, різко прискоритися, коли це необхідно і так далі. В принципі, вони мають рацію, але тут важливо розуміти, що “автомат” “автомату” – різниця. Якщо це варіатор, то він, в силу своїх конструктивних особливостей, дійсно поступається в жвавості решті всіх КПП (зате однозначно виграє в плавності). Трохи краще справи з гідротрансформаторною і роботизованою коробками передач, хоча багато в їх роботі залежить від електроніки, що управляє. Якщо виробник прагне економічності, реакція двигуна на натискання педалі акселератора буде млявою, щоб не допускати різкого підняття оборотів. Та й самі передачі будуть короткими, тобто коробка не дозволить стрілці тахометра застрявати в червоній зоні. До того ж, у водія з’являється можливість послідовно перемикати передачі важелем або підкермовими пелюстками. Чи дає це можливість говорити про повноцінну заміну «механіки»? Звичайно ж ні. Якщо зв’язка мотор-КПП спочатку орієнтована на економію, чекати якихось чудес не варто. Але це не означає, що “автомати” не здатні дарувати море драйву. Загляньте в Porsche, Ferrari, Jaguar, Nissan GT-R, нарешті, і Ви виявите, що навіть у таких автомобілях, спочатку спортивних, стоять 7-і навіть 8-ступінчасті автоматичні КПП, яким цілком під силу сприяти розгону до 100 км/год. за три секунди, а іноді й менше.Отже, говорити, що «автоматам» бракує динаміки, неправильно. Інша річ, що такі коробки сильно впливають на ціну, а автомобілі бюджетного та середнього класу за визначенням не можуть бути дорогими. Тому виробники використовують у них відносно дешеві малоступінчасті КПП (4-х та 5-ступки) та свідомо їх «душать», обмежуючи лихацтво одних водіїв та компенсуючи недосвідченість та помилки інших. Наприклад, автоматика ні в якому разі не дасть Вам перекрутити двигун, тоді як на «механіці» зробити це не так вже й складно. А чим це загрожує, здається, пояснювати не потрібно.

Дивлячись на сухі цифри, навіть паспортні дані виробника, зрозуміло, що автомобілі з автоматичною коробкою передач споживають трохи більше палива, ніж аналогічні з механікою. Наприклад, популярна у нас у країні Skoda Octavia A5 з 1,6-літровим двигуном та 5-ступінчастою механічною КПП «з’їдає» у змішаному циклі 7,4 літра на 100 км, а той самий автомобіль з автоматичною коробкою — 7,9 літра. Різниця незначна, але вона таки є, і вона неминуча, адже «автомат» робить частину роботи за водія, а на це потрібна енергія. Втім, інженери, не покладаючи рук, працюють над вирішенням цієї проблеми, винаходячи все нові і нові допоміжні технології для економії палива. Тією ж системою «Старт-Стоп» вже нікого не здивуєш, і це лише один приклад із множини. Відбувається це з тими, хто водить агресивно, тобто допускає перегазування, різкі розгони та гальмування тощо. Це до того, що далеко не все залежить від типу трансмісії. Мабуть, найбільш вдалим прикладом автоматичної трансмісії з точки зору економічності на сьогоднішній день є “робот” з двома зчепленнями (преселективна КПП). У різних виробників вона називається по-різному, проте найбільшої популярності набула абревіатура DSG. Такі коробки встановлюються на автомобілі брендів, що входять до Volkswagen Group.Суть преселективного “робота” в тому, що, поки один диск зчеплення передає тягу на колеса, другий вже готовий його змінити, тобто передачі перемикаються дуже швидко, а за рахунок їх кількості (6, 7 або 8) двигун постійно підтримує оптимальні оберти. В результаті, наприклад, Volkswagen Polo з DSG за паспортом споживає менше палива, ніж у виконанні з “механікою”.

Черговий раунд битви між «механікою» та «автоматом» розгортається на бездоріжжя, тобто в умовах, далеких від ідеальних. У деяких випадках, особливо коли автомобіль вдалося, наприклад, «закопати» у піску, механічна КПП дає водієві більше шансів вибратися з пастки. При певному рівні навичок вона стає чуйним та слухняним інструментом. Про «автомат» цього не скажеш. Ним управляє електронний мозок, який працює за своїм алгоритмом. Хоча, в автомобільному світі є приклади того, як здорово «автомат» у парі з розумним повним приводом вміє вести себе на бездоріжжі. Особняком у цьому відношенні стоїть Land Rover, але й інші відомі компанії від англійців не відстають. В результаті власник автомобіля, напханого електронікою, може лише повернути селектор, щоб переналаштувати ходову частину та характеристики силової установки під ті умови, в яких він опинився. Само собою, варто таке задоволення дуже і дуже недешево, але воно того варте!

Втім, навіть у бюджетних автоматичних КПП сьогодні можна зустріти деякі додаткові режими. Найбільш поширений – зимовий. Він обмежує потяг на провідні колеса, щоб навіть при сильному натисканні на педаль акселератора мінімізувати пробуксовку.Зустрічається також можливість рушити з місця з другої або навіть з третьої передачі, як, наприклад, в ЗАЗ Lanos з АКПП. обережності. Те, що робити цього взагалі не можна (досить поширений міф) — неправда. Не вдаватимемося в технічні тонкощі, проте зазначимо, що на дистанцію до 30 км при швидкості руху не більше 50 км/год і з увімкненим режимом нейтралі (N), буксирування автомобіля з АКПП цілком безпечне. На більшу відстань, якщо двигун неможливо запустити, бажано буксирувати авто шляхом повного або часткового навантаження. А ось те, що запустити двигун із «автоматом» із буксира чи «штовхача» неможливо — чиста правда.

Найгірше, що є у автоматичної коробки передач – ціна та вартість експлуатації. Раз ми згадували вище Skoda Octavia A5, давайте на її прикладі і порівняємо два абсолютно однакових по комплектації автомобіля, але з різними КПП. Базова Octavia з “механікою” коштує $19 543, з “автоматом” – $21 902. Різницю Ви бачите самі. Але це ще не все. Олію в АКПП потрібно міняти частіше, ніж у механічній коробці. Більш-менш точну періодичність встановлює виробник залежно від конкретного автомобіля та трансмісії, проте в середньому це 60 000 км пробігу, тоді як МКПП він дорівнює приблизно 90 000 км. Крім того, «автомат» програє у фінансовому плані та за обсягом олії. Його потрібно 6-9 літрів, тоді як “механіці” потрібно всього 2-3 літри. Ну, і коштує олія для АКПП дорожча. Про прайс на ремонт складної автоматики Ви, мабуть, самі вже здогадалися.

Кажуть, автоматична коробка передач – доля слабкої половини людства. Дурниці все це. Якщо Ви, як і раніше, так думаєте, ймовірно, Ви ніколи не їздили в автомобілі з «автоматом». А варто було б, адже зовсім недалекоглядно чинити опір технічному прогресу. Рахунки — відмінний інструмент для арифметичних розрахунків, але ж ми давним-давно перейшли на калькулятори та комп’ютери, і не шкодуємо про це, правда? Більше того, тенденція в автомобільній індустрії така, що років десь через десять «механіка» взагалі може зникнути з ринку. Деякі компанії вже відмовилися від неї. Інші оголосили про намір зробити це найближчими роками.І навіть якщо «механіка» поживе ще якийсь час на найдешевших автомобілях, рано чи пізно дні її остаточно вважають. Єдина сфера, де вона може вижити, — автоспорт. Зокрема, в ралі, де філігранна робота органами управління є однією зі складових майстерності гонщика. Що, зрештою, вибрати — кожен нехай вирішить для себе сам залежно від своїх пріоритетів та фінансових можливостей.

Тим же, хто тільки планує піти в автошколу, щоб навчитися водінню, ми б рекомендували дивитися в бік механічної коробки передач. Так, буде складніше, але Ви, як водій, станете вмілішим. Переключитися з «механіки» на «автомат» дуже легко, назад набагато складніше. Потрібно розуміти, що ситуації у житті бувають різні, і до них треба бути готовим.

І насамкінець хотілося б сказати наступне: З кожним роком кількість проданих в Україні автомобілів з автоматичною коробкою передач збільшується. У деяких брендів співвідношення “механіки” до “автомата” стрімко наближається до значення 50:50. В інших воно давно цю планку перевалило, але суть не в цьому. Який би тип КПП Ви не обрали, головне, щоб процес водіння приносив Вам задоволення, а Ви самі були добрим та безпечним водієм.

 

Автошкола “PEGAS” 

Мы научим ездить каждого! 

Контакты

   Украинаг. Одессаул. Ольгиевская, 5

Есть вопрос?